fredag, juni 01, 2007

Läsning för svennar

Chefredaktören Selda Evgin om den nya gratistidningen Förort (källa DN):
Det kommer inte att handla om ’svennar och blattar’ för det finns ju även svennar i förorten.”

Konfunderad vrider jag på meningen. Att Förort blir en nöjestidning och inte ”politisk” som Gringo är ju en sak. Men att en text inte ska handla om svennar och blattar därför att den också har svenska läsare - i detta ser jag ingen logik.

Är det som med barn- och flickböcker? Att barnboken måste handla om en pojke, annars vill inte pojkarna ta del. Och handlar boken om relationer, då blir den en flickbok. Seriös och med lågt underhållsningsvärde.
”Den ska inte handla om förhållandet mellan pojkar och flickor, för det finns ju även pojkar i klassen.”
Mjaa, lite så är det nog.

Många svennar läser Gringo och många blattar läser DN. Men frågor om etniska relationer antas fortfarande ha en målgrupp. Några som ”berörs”. Som går omkring och är etniska och skaffar sig komplicerade relationer. Till skillnad från normalnollorna utan egenskaper.

Låt oss hoppas att den färdiga nöjestidningen Förort får oss att tänka i något mer nöjsamma banor!

För Evgin och jag är säkert lika förtjusta i förorten. Den bloggade jag om här.

3 kommentarer:

Johan Lindahl sa...

Det är väl bra att de inte har skittidningen Gringo som förebild. Förhoppningsvis kommer inte Förort-redaktionen cementera sterotypa bilder av svenskar och invandrare eller gå ut och göra reklam för Svenskt Näringsliv.

Anonym sa...

Johan Lindahl:
I det färdiga numret såg jag inte mycket som skilde Förort från Gringo. Samma skribenter, samma uttryck och samma gamla dammiga förortsstereotyper

Helena Duroj sa...

kul att du sett ett färdigt nummer, de tycks inte ha den på mina lokala pizzerior.

bloggen gällde inte en tävling mellan förort och gringo, utan en kritik av förhållandet att en underhållande tidning som vänder sig till svennar INTE bör skriva om s.k. etniska relationer